Activistes intervenen en les Juntes d’Accionistes del Banc Santander i de CaixaBank

• La campanya Banca Armada participa en la Junta d’Accionistes del Banc Santander i de CaixaBank, per denunciar el finançament d’empreses relacionades amb el negoci de la guerra i les fronteres.
  • Activistes de la campanya organitzen una acció de denúncia davant el Palau de Congressos de València, on es va celebrar la Junta del CaixaBank. La performance volia assenyalar la responsabilitat dels bancs en el finançament de la indústria armamentística.
  • La campanya finalitza així l’activitat de sensibilització social i incidència empresarial per les Juntes d’Accionistes d’aquest any 2023.

Banc Santander lidera el rànquing de la Banca Armada espanyola

Les conclusions de la nova recerca del Centre Delàs d’Estudis per la Pau situen el Banc Santander en el primer lloc de la llista espanyola, i el número 38 entre les 100 institucions financeres de tot el món que més vincles tenen amb les empreses d’armes i responsables de la militarització del Mediterrani i les seves fronteres.

La campanya Banca Armada ha participat en la Junta d’Accionistes del banc, en representació de 24 accionistes crítiques que van delegar el seu vot als activistes. Gemma Amorós, tècnica de la campanya a SETEM Catalunya, ha afirmat que Santander “ha finançat amb 4.348 milions d’euros en accions, emissió de bons, pagarés, crèdits i préstecs, a 6 empreses relacionades amb la fabricació d’armament nuclear: Airbus, Boeing, Honeywell International, Leonardo, Safran i Thales”.

Max Carbonell, tècnic del Centre Delàs, ha destacat el paper d’Accenture en la militarització de fronteres, una empresa dedicada a la consultoria, sistemes informàtics, tecnològics i d’intel·ligència artificial, i que ha aconseguit contractes milionaris per desenvolupar components bàsics del sistema de control de fronteres de la Unió Europea, com és el Sistema de Coincidència Biomètrica, que recapta informació sobre entrades i sortides de cada país, que després és compartida dins i fora de la zona Schengen. “Una tecnologia que inclou el reconeixement facial, que tal com denúncia Amnistia Internacional, amplifica l’actuació policial racista”, apunta Carbonell, que destaca que a les fronteres, les persones que migren “són assenyalades com immigrants sense drets, veu ni vot, per les tecnologies de les empreses que vostès financen”.

Amorós, al seu torn, ha finalitzat la seva intervenció amb un missatge per als assistents: “Avui hem donat moltes xifres, encara que sabem que les úniques que els interessen són les que signifiquen beneficis econòmics. Però de veritat ens agradaria saber com pot ser que no els faci por i vergonya contribuir d’alguna manera al fet que existeixi armament que pot destruir la vida en el planeta”.

CaixaBank se situa per primera vegada entre els finançadors de la producció d’armes nuclears

La campanya també ha estat present aquest matí en la Junta d’Accionistes de CaixaBank, gràcies a la delegació de vot de 16 accionistes. Jordi Calvo, coordinador del Centre Delàs i activista de la campanya, ha recordat les persones que fugen de la misèria, de la repressió i de la guerra. Ha afirmat que en aquestes guerres s’utilitzen armes fabricades a Espanya i que “només donen alegries als accionistes de les empreses que es beneficien de la seva existència”.

Indra, empresa que dedica al voltant del 27% de la seva producció a desenvolupar electrònica militar, s’encarrega del Sistema Integral de Vigilància Exterior, situat per tota la costa sud d’Espanya. En paraules de l’activista, la seva existència “empeny a les embarcacions d’atemorits immigrants a rutes cada vegada més perilloses. Quantes vides s’hauran perdut en la mar fugint d’un control, el destí del qual és la deportació?”, ha sentenciat Calvo.

Javier Toca, també activista de la campanya, ha destacat que “ens entristeix molt haver d’esmentar, per primera vegada, els seus vincles amb empreses que produeixen les armes més destructives que existeixen: les armes nuclears”. Aquesta informació prové de l’informe “Rendiments arriscats: els productors d’armes nuclears i els seus finançadors”, publicat per PAX, ICAN i Profund el desembre del 2022, on apareix la vinculació amb Boeing de CaixaBank a través de crèdits i préstecs per un valor de gairebé 100 milions d’euros.

Boeing és coneguda per produir avions d’ús civil, però també “està produint components clau per a míssils i sistemes de míssils nuclears estatunidencs, com el Minuteman, el Trident i el Standoff, així com per a les bombes nuclears B-61”, ha apuntat Toca.

Performance activista a les portes de la Junta d’Accionistes del CaixaBank

Un grup d’activistes de SETEM Comunitat Valenciana, coincidint amb la celebració de la Junta General d’Accionistes de CaixaBank, ha llançat una campanya a les xarxes durant tota la setmana amb l’etiqueta #ConoceATuBanco. La campanya ha culminat amb una acció aquest matí davant les portes del Palau de Congressos de València —on estava a punt de celebrar-se la junta de CaixaBank— per denunciar la responsabilitat dels bancs en el finançament de la indústria de la guerra i la militarització de fronteres. Una desena d’activistes han realitzat la performance “Coneixes al teu banc?” per tal de, segons llegien en el seu manifest, “destapar allò que els bancs no volen mostrar: que es lucren amb el negoci de la guerra”. Els activistes han convidat les persones allí presents a informar-se de manera crítica i unir-se a la Campanya Banca Armada.

Amb aquesta acció i les intervencions en les juntes del Banc Santander i CaixaBank, es dona per finalitzada l’activitat d’incidència empresarial de la Campanya Banca Armada en les Juntes d’accionistes del 2023, que va començar el 17 de març amb l’assistència a la Junta del BBVA i posteriorment amb l’assistència a la junta del Banc Sabadell el 23 de març.

____________________________

SOBRE LA CAMPANYA BANCA ARMADA

La campanya està formada actualment per 9 organitzacions que tenen com a objectiu denunciar els vincles dels bancs convencionals amb la indústria de l’armament per sensibilitzar la societat sobre la relació d’aquestes pràctiques financeres amb la vulneració dels drets humans i els conflictes internacionals. www.bancaarmada.org

Per a més informació i entrevistes, podeu contactar amb:

• Maria Vázquez (Centre Delàs d’Estudis per la Pau): premsa@centredelas.org – 633 561 498 / 93 441 19 47
  • Clara Bara Palma (SETEM Catalunya): comunicacio@setem.org – 623 30 42 77 / 93 441 53 35
  • SETEM Comunitat Valenciana: setemcv@setem.org – 722732935